CINEMA DETOUR, Via Urbana 107 @Monti 

VENERDì 11 SETTEMBRE 2015

Grande riapertura con la serata TUTTOA1€ contro la crisi culturale.
Popcorn artigianale per tutti!

h20.30

DETOUR

di Edgar G. Ulmer (Usa 1945, 67′ noir, english version, sottotitoli in italiano)

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“He went searching for love, but Fate forced a DETOUR to Revelry… Violence… Mystery!”

Uno dei più affascinanti esempi di cinema noir di tutti i tempi. Film oggetto di studio e di culto da parte dei più grandi cineasti, tra i quali Martin Scorsese, girato in 6 giorni e in due soli ambienti, Detour è considerato il capolavoro di Edgar G. Ulmer, già assistente di Friedrich Murnau, che, ispirandosi all’espressionismo tedesco, realizza una lenta, inesorabile, discesa all’inferno, con un film a metà strada tra il noir europeo e il poliziesco americano, utilizzando attori sconosciuti. Da incorniciare la sequenza finale filmata in un unico piano sequenza di 5 minuti. 
Al Roberts, un pianista squattrinato che viaggia in autostop, riceve un passaggio da Haskell. I due si danno il cambio alla guida e Haskell si addormenta. Quando Al tenta di svegliarlo si accorge che l’uomo è morto. Impaurito delle possibili conseguenze, Al nasconde il cadavere e riprende la strada. In un motel incontra Vera, una ragazza che conosce il suo segreto…

English: Detour begins when hitchhiker Al Roberts accepts a ride from affable gambler Charles Haskell Jr. When Haskell suffers a fatal heart attack, Roberts disposes of the body and begins driving the car himself. He picks up beautiful Vera, who is aware of Roberts’ secret and attempts to blackmail him. This movie from Hollywood’s poverty row, shot in six days, filled with technical errors and ham-handed narrative, should have faded from sight soon after it was released in 1945. And yet it lives on, haunting and creepy, an embodiment of the guilty soul of film noir. No one who has seen it has easily forgotten it.
The movie was shot on the cheap with B-minus actors, but it was directed by a man of qualities: Edgar G. Ulmer, a refugee from Hitler, who was an assistant to the great Murnau on “The Last Laugh” and “Sunrise,” and
provided one of the links between German Expressionism, with its exaggerated lighting, camera angles and dramaturgy, and the American film noir, which added jazz and guilt.